KOMMENTARSFRÅGA - SÖTSUG

Det är svårt att utesluta kolhydrater när man ska prestera på topp hela dagarna (blir typ grinig utan) + har svårt att tacka nej när man blir bjuden på fika varje dag. Har du några tips?
 
Anledningen att man tappar energi och blir "grinig" är ju för att blodsockernivån får en dipp. Detta sker främst när man äter snabba kolhydrater. Börjar man dagen med två ljusa mackor med något sött pålägg eller sötad fruktyoghurt med onyttiga flingor + jucie innehållandes socker eller oboy så kommer din blodsockernivå sjuta upp i höjden (du blir pigg och får energi) men sen efter ett par timmar går kurvan drastisk ner igen. Då blir man trött och sötsugen vilket gör att man göra tar några snabba kolhydrater igen som t.ex. fikabröd. Tyvärr är det lätt att hamna i denna onda cirkel vilket jag också har gjort många gånger. Dock är det väldigt lätt att ta sig ur för kroppen anpassar sig fort och man kan få bort sitt sötsug snabbt!

Nyckeln till att hålla en jämnare blodsockernivå och minska godissug och hungerattacker är att äta långsamma kolhydrater samt äta lite och ofta istället för mycket och sällan. Skippa livsmedel som innehåller socker och försök undvik snabba kolhydrater som vitt bröd, potatis och ris. Ät istället grovt bröd, havregryn, bulgur, råris, fiberpasta osv. Kom ihåg att något mellanmål som en frukt eller lite nötter mellan de stora huvudmålen är superbra!
 
Att många sen har svårt att tacka nej till godsaker när man det står fika framme på jobbet/hemma på kvällarna eller man blir bjuden på kalas eller liknande förstår jag. Självklart suktar det massor och jag tycker absolut man ska unna sig det några dagar i veckan så länge man inte äter det på jobbet varje eftermiddag och framför tven varje kväll. Om man däremot bestämt sig för att gå på en sträng diet så tycker jag man ska undvika allt som innehåller socker för att få bort suget helt. Själv har jag berättat för mina närmsta vänner, familj, mormor osv. att jag just nu inte äter socker på några veckor eftersom det är bra för kroppen att vara helt utan det då och då. De har accepterat det och frågar mig inte ens om jag vill ha en bulle eller godis. Jag tycker det är skönt att vara tydlig så slipper alla tjata och tro att man är oartig som tackar nej hela tiden.
Inget smakar så gott som att vara smal och känna sig hälsosam, stark, pigg, frisk & nyttig.

Kommentarer
Postat av: Jenny

Ville bara säga att det var ett väldigt välskrivet och tydligt inlägg :) många uttrycker sig om hälsa felaktigt utan att tänka på konsekvenserna men du har verkligen vettig information! :)

Svar: Hej Jenny! Tack för dina positiva ord, kul att höra :D roligt att du läste inlägget! ha en trevlig lördagseftermiddag, kram!
AMANDA FALK

2013-04-27 @ 16:17:52
URL: http://mylittlej.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
alt="" />