Min löpträning

För tre veckor sen började jag min löpträning utomhus 6 km 4 ggr/veckan. Samtidigt sa jag upp mitt SATS-kort då jag efter 2 år på gymmet inte känner att det är något som jag vill tillbaka till efter sommaren. Jag kanske ångrar mig men att springa tycker jag är så mycket härligare så jag skulle kunna tänka mig att springa hela hösten med uppbehåll för dec, jan & feb (vad ska jag göra då!?). Löpning är verkligen min grej, jag älskar det och tycker det är så himla friskt och skönt! Utomhus träning blir jag dessutom mycket piggare av. Jag ska springa och ge allt i 4 veckor till för sen åker jag utomlands i 6 veckor. Visst kommer jag träna en del i Dubai men då det är alldeles för varmt att springa ute (man kan inte ens gå) och jag tycker det är super tråkigt att springa på bandet på gymmet (tycker verkligen det är det tråkigaste som finns, trots att jag älskar att springa ute) så kommer det bli ett lång period utan löpning.

Löpning är en väldigt bra träningsform men däremot skulle jag inte rekommendera alla att springa lika mycket som jag eftersom jag vet att vissa hatar det. Man ska aldrig utöva fysiska aktiviteter som man tycker är tråkiga för då kommer man koppla träning till något jobbigt och inte alls speciellt kul. Något jag däremot rekommenderar är att sätta upp mål med träningen, vilket fysisk aktivitet det än handlar om. Mål motiverar en nämligen till att fortsätta eftersom man blir så glad när man märker av framstegen. Kanske kan t.ex. bilder på kändisar med snygga kroppar motivera dig!? Eller om ens mål inte handlar om att minska måtten, gå ner i vikt eller få en fastare kropp så kanske det är att springa snabbare/längre, orka träna mer, få lägre vilopuls, lyfta tyngre eller helt enkelt bara nå målet att känna sig piggare och gladare!

Mitt mål är: Ge allt och springa totalt 25 gånger (har sprungit 10) tills jag åker utomlands i 6 v. för att kunna vara nöjd med en (förhoppningsvis) vältränad fräsch kropp och då kunna unna mig extra extra stooora glassar och en massa annat gott som inte går att undvika nere hos pappa. Att jag dessutom blir på så himla ba humör och känner mig stark & frisk av löpningen är ett stort plus!

Vad är era mål och vad tränar ni just nu?


Kommentarer
Postat av: pilla

4e Göteborgsvarvet ihelgen! Du borde verkligen samla ihop gänget och vara med i något lopp. Tror Topploppet med Tophälsa är superskoj och man får fina goodiebags också!

2011-05-18 @ 20:51:38
URL: http://pernillabredolt.blogspot.com
Postat av: Anna

Jag är otroligt pepp på att börja träna hårt! Men har dragits med en förkylning länge nu (okej en vecka, känns som längre när man är träningssugen haha) så vill bara ut och kötta i branta backar.

Tränar zumba (sydamerikansk dans) en gång i veckan och det passar mig lika bra som löpning verkar passa dig :) Visst är det kul att hitta den perfekta träningsformen!



Tack för en peppande blogg! Kommenterar riktigt kasst numera, ska förbättra mig ;) Ha en fin onsdagskväll!

2011-05-18 @ 20:52:21
URL: http://annamathisen.blogg.se/
Postat av: Sara

Samma här, jag tränar massa nu så att jag kan unna mig allt gott på Hawaii, Coldstone, Cheesecake Factory, Starbucks, Dunkin' m.m.!! :)

2011-05-18 @ 22:38:00
URL: http://aamaziing.blogg.se/
Postat av: Jenny

målet är ju att vara snygg till sommaren såklart..hehe

tränar: INGENTING! haha vet inte hur det kommer gå.

2011-05-19 @ 00:06:51
URL: http://nattkatten.blogg.se/
Postat av: Rebecca

Vilken tid spring du dina 6 km på? :) Du e grym! kram

2011-05-19 @ 00:47:48
URL: http://rebeccacecilia.blogg.se/
Postat av: S&fia

En fet HightFive för att löpning är det underbaraste som finns!

Precis som du avskyr jag att springa på löpband på gymmet (hallå hitta på ett sämre tidsfördriv, man kommer ingenstans ju!) men tvingar mig ändå att ställa mig på den fula maskinen ett tag nu i vintras varje gång. Då unnade jag mig massa styrketräning sedan som jag tycker är roligare. Just nu är jag precis klar med mitt personliga träningsprogram med massa roliga & bra styrkeövningar. Paralellt med styrkan & fotbollen har jag också börjat med mina älskade långa löpsträckor på 7km ett par gånger i veckan. Älskar det över allt annat, löpning är bäst!! Känner mig alltid som snyggast just när jag springer & känner mig själv förbättras hela tiden, hur mycket man orkar. Go us! :D

2011-05-19 @ 11:36:24
URL: http://sofiaalice.blogg.se/
Postat av: LIENE

Jag kan inte ens springa 100 m mer för orkar inte...:( jag ska börja springa för att det är skönt att kunna bara springa och känna som att man aldrig kommer vilja stanna och för att min mage ska bli bättre. Jag tror den kommer bli bättre om jag gör lite mer fysiska aktiviteter som är mer än bara raska promenader i stress. Dessutom vill jag få tillbaks mina fasta lår. De börjar bli fula:S

2011-05-19 @ 18:26:21
URL: http://lienes.blogg.se/
Postat av: Sara

åhhhh, hur orkar du springa 6 km? Jag flyger av löpbandet efter ungefär 1.4 km (vilket tar mig runt 10-12 minuter att springa.) Hur långt tar det att springa 6 km för dig, Amanda?

2011-05-23 @ 19:05:53
Postat av: Anna med A

Gick tillbaka i ditt arkiv och har läst dina träningsinlägg. Jag kan relatera till dom eftersom att jag själv ÄLSKAR att springa. Det är så skönt och jag sprang varje dag, drygt 8 km. Men mitt problem blev att jag sprang så brännde jag fett överallt, och då även över mina bröst. Jag fick mindre tuttar, även om jag INTE har komplex för det men jag blev lite rädd att fortsätta springa så pass mycket för att jag inte vill bränna bort dom helt. Nu springer jag inte like mycket, utan går mest på spinning ofta och tar powerwalks. Mitt mål är bara att jag vill bränna bort fett på min mage och få den platt.

2011-11-01 @ 10:55:32
URL: http://annaavs.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
alt="" />